Ghid despre Activitățile Educaționale  

Etapa I: Ghid despre Activitățile Educaționale

 

Calendarul de concurs al celei de-a XIII-a ediții Eco Provocarea este structurat în trei etape importante, care conturează ordinea desfășurării diferitelor tipuri de activități propuse în concurs. Între 4 octombrie și 15 decembrie 2023 este perioada dedicată predominant activităților educaționale.  

 

Ce înseamnă activitățile educaționale în concursul Eco Provocarea? 

 

Activitățile educaționale sunt o categorie specială în concurs. Acestea au rolul de a pune baza teoretică pentru activitățile practice ce urmează. Chiar dacă vorbim despre o activitate care vizează învățarea, veți remarca diferența de abordare față de activitățile obișnuite din clasă, pentru că materialele pe care le oferim drept suport pentru realizarea atelierelor sunt concepute în baza educației non-formale. 

 

Experții educaționali ai Viitor Plus, organizația din care face parte programul Eco Provocarea, au pus bazele unor materiale de sprijin pentru profesori, care să îi ajute să susțină ateliere educative pe tema educației de mediu în timpul Săptămânii Verzi. 

 

Materialele de sprijin pentru profesori, în desfășurarea activităților educaționale din concurs, care conțin informații și indicații despre diferite ateliere pe tematici de protecția mediului, sunt disponibile la linkul: https://www.viitorplus.ro/educationale/  

 

În linkul de mai sus veți găsi materiale scrise despre teme precum importanța pădurilor, schimbările climatice, economia circulară și educația non-formală. Acestea sunt diferențiate în funcție de categoria de vârsta la care se susțin.  

 

Atelierele de educație non-formală de mediu reprezintă activitatea principală vizată în prima etapă a concursului. Ele pot fi desfășurate la nivelul oricărei clase din școală, chiar și la alte școli. De asemenea, pot fi susținute de orice cadru didactic din școală, indiferent că face sau nu parte din echipa oficială de concurs. Un atelier poate fi repetat la mai multe clase.  

 

În continuare, vă vom prezenta care sunt criteriile de desfășurare a acestor ateliere și cum se raportează pentru a fi punctate. 

 

Cum se raportează activitățile educaționale? 

 

Perioada de raportare a activităților educaționale va fi deschisă între 16 și 22 decembrie 2023. Cu câteva zile înainte de aceasta, vor fi transmise formularele de raportare care trebuie completate pentru obținerea punctelor conform activităților desfășurate.  

 

Acest formular va conține întrebări despre: 

  • Școală/liceul pentru care se raportează; 
  • Secțiunea principală – în care veți putea introduce un link (de drive sau oriunde puteți încărca dovezile sub formă de link) care va duce către DOVEZILE necesare acordării punctajului; 
  • Întrebări de feedback. 

 

Dovezile necesare pentru punctarea activităților educaționale 

 

Pentru a vă putea puncta activitățile educaționale desfășurate în concurs, pe măsură ce le realizați este nevoie să documentați activitatea, atât din punct de vedere calitativ, cât și cantitativ. 

 

Așadar, de fiecare dată când realizați un atelier de educație non-formală de mediu la o clasă, asigurați-vă că obțineți următoarele materiale: 

 

  1. Un videoclip de max. 1-2 minute realizat în timpul debriefingului (discuția de evaluare a impactului educațional de la finalul atelierului) care să surprindă: tema atelierului, clasa participantă, numărul de elevi prezenți la atelier, discuția. 
  1. Un raport scris care să țină evidența informațiilor cerute și în cazul videoclipului. 

 

Păstrați aceste dovezi pentru înregistrarea lor în formularul de raportare. 

 

Un atelier de educație non-formală de mediu durează 50 de minute. Numărul participanților trebuie să fie între 15 și 30 de elevi. În cazul în care clasele nu se încadrează în acest interval, elevii pot fi comasați sau împărțiți pe grupe. Un elev/grup poate participa o singură dată la un atelier cu o temă anume.  

 

Alte mențiuni despre activitățile educaționale sau din Etapa I 

 

Așa cum am menționat, prima etapă a concursului este dedicată predominant activităților educaționale. Acest lucru înseamnă că, este posibilă și realizarea celorlalte activități de concurs (practice, inițiative de cetățenie activă), însă – ele nu pot fi raportate în primul formular de raportare. Raportarea pentru ele este diferită.  

 

Dacă aveți posibilitatea să desfășurați și activități din celelalte categorii de concurs în perioada cuprinsă de etapa I, o puteți face, numai că dovezile pentru ele vor fi păstrate pentru cel de al doilea raport. Recomandăm respectarea calendarului de concurs, pentru o claritate a activităților și pentru parcurgerea etapelor în mod progresiv, mai ales echipelor care se află la prima ediție de concurs. 

 

Activitățile educaționale vor fi prezente pe toată durata concursului. Acest lucru înseamnă că în toate cele trei formulare de raportare veți avea o secțiune dedicată raportării activităților educaționale. Complexitatea activităților crește progresiv, de aceea, în a doua etapă a concursului, activităților educaționale li se vor adăuga și activitățile practice.  

 

Sigura condiție pentru ca o echipă să fie considerată activă în concurs, astfel încât să se regăsească în clasamentul final și să primească diplome și adeverințe din partea noastră, este să raporteze cu succes cel puțin trei ateliere susținute (în prima etapă) și o activitate practică la alegere (în a doua etapă). În rest, activitățile pot fi desfășurate și alese în funcție de nevoile comunității de care aparține școala sau liceul și de dorința de a ajunge cât mai sus în clasament. Acest lucru se datorează faptului că schimbarea de comportament în rândul tinerilor se realizează cu succes când este împletită educația bazată pe cunoștințe cu educația experiențială, finalizată cu debriefing. 

 

Echipa de organizare a concursului Eco Provocarea este mândră și recunoscătoare pentru toți cei care au ales să facă parte din schimbare.  

 

Le dorim mult succes și multă energie echipelor!