GHID DESPRE ACTIVITĂȚILE DE RECICLARE

Cum să implementezi sistemul de colectare separată în școală și să reciclezi:

 

Reciclarea reprezintă unul dintre pilonii responsabilității sociale și protejării mediului înconjurător. Este esențial să îi educăm pe elevi cu privire la importanța reciclării și să îi implicăm activ în practici durabile. Poziția de profesor oferă oportunitatea de a modela comportamentele față de mediu ale adulților de mâine. Un mod eficient de a realiza acest lucru este prin implicarea elevilor în activități practice precum reciclarea, unde pot învăța nu doar teoria, ci și să devină agenți ai schimbării în comunitatea lor. 

 

Cum pot echipele înscrise în Eco Provocarea să facă reciclare? 

Activitatea de reciclare este o activitate care, pe lângă obiceiurile responsabile pe care le formează, poate aduce multe puncte în concurs, cu un efort scăzut. Totuși, este important să ținem cont că pentru a desfășura cu succes activitatea, este necesară o pregătire temeinică. 

 

Iată care sunt pașii de urmat pentru a face colectare separată împreună cu elevii dvs.: 

  1. Implementarea unui sistem de colectare separată la nivelul școlii (dacă nu există deja) 
  1. Realizarea de workshopuri/campanii de conștientizare și informare despre reciclare 
  1. Reciclare. 

 

Implementarea sistemului de colectare separată

În cazul școlilor care nu au deja implementat un sistem de colectare separată, vă încurajăm ca împreună cu echipa de concurs să demarați acest proces. Nu este deloc dificil și poate aduce beneficii pe termen lung.  

Pe scurt, pentru a implementa sistemul de colectare separată la nivelul școlii, este necesar să discutați cu conducerea pentru primirea aprobării și pentru a găsi cele mai bune soluții în amenajarea spațiului destinat coletării.  

După ce ați găsit un spațiu potrivit, în care se vor putea depozita materialele reciclabile până la colectare, ar trebui să căutați și încheiați un parteneriat cu un colector autorizat. De asemenea, vor fi necesare recipientele pentru colectare separată, căutați un furnizor și pentru acestea.  

Pe lângă recipientele mari de colectare separată, la nivel de școală, este de folos dacă se introduc coșuri pentru colectarea separată și în clase. În acest fel elevii vor fi încurajați să facă alegeri responsabile când vine vorba despre consum. 

 

Realizarea de workshopuri/campanii de conștientizare și informare despre reciclare 

De îndată ce aveți un sistem de colectare separată în școală, începeți să organizați campanii și evenimente de informare și conștientizare, în care să invitați elevii și profesorii din școală.  

Primul pas în pregătirea elevilor pentru reciclare este conștientizarea. Organizați sesiuni educative despre impactul negativ al deșeurilor asupra mediului și evidențiați rolul crucial al reciclării în reducerea acestui impact. Discutați despre tipurile de materiale reciclabile și arătați-le elevilor cum să le identifice corect.  

Informațiile se pot livra sub forma unui atelier de educație non-formală, găsiți lecții pe teme de reciclare, reutilizare și reducere pe https://viitorplus.ro/educationale/saptamana-verde.php. Puteți raporta aceste ateliere ca activitate educațională în concurs. 

De asemenea, puteți realiza tablouri cu reguli de reciclare pe care să le puneți în clasă și în școală, în spațiile special amenajate colectării separate. Partea de informare corectă în privința reciclării este foarte importantă, consultați acest ghid de reciclare pentru o informare corectă. 

 

În final.. Reciclarea 

Odată ce vă asigurați că aveți un sistem funcțional de colectare separată în școală, cu ajutorul materialelor de informare și evenimentelor de conștientizare, încurajați elevii și comunitatea școlii să fie responsabili în privința deșeurilor pe care le produc. Fie că este vorba de deșeurile produse în clasă, fie că au acasă materiale cărora doresc să le dea o nouă viață, amintiți-le că în școală au un loc special conceput pentru acest lucru. Discutați cu elevii despre ce impact are reciclarea asupra lor la finalul fiecărei luni de colectare. 

 

Ce documente sunt necesare pentru raportare? 

La finalul etapelor II și III din concurs veți putea raporta în formular cantitățile de materiale reciclabile obținute. Iată care sunt documentele în baza cărora veți fi punctați: 

 

  • Poză/scan al bonului/bonurilor de cântar din care să reiasă în mod clar data predării, cantitatea predată pe fiecare tip de material în parte și numele persoanei/entității care face predarea; 
  • Fotografii explicite din care să se poată aproxima vizual cantitatea de materiale colectate. 

 

Așadar, de fiecare dată când colectorul vine să ridice materialele, faceți fotografii înainte și obțineți bonul de cântar din care să reiasă informațiile precizate mai sus. 

 

Implicarea în acțiuni de protecția mediului prin reciclare nu este doar un act izolat, ci o experiență educativă profundă și de lungă durată pentru elevi. Oricare ar fi rezultatul concursului, ei vor câștiga o înțelegere profundă asupra importanței reciclării, reutilizării și reducerii, vor deprinde abilități practice pe care le pot aplica în viața de zi cu zi și vor deveni adulți care înțeleg impactul pe care îl au asupra lumii.